Direktlänk till inlägg 2 april 2009

svt, mittnytt

Av Anna - 2 april 2009 19:03

. Rättspsyks metoder kontroversiella- "begränsat forskningsstöd"Publicerad 2 april 2009 - 18:21
Uppdaterad 2 april 2009 - 18:23

SUNDSVALL - Isolering och tvångshandskar är metoder som används vid Rättpsykiatriska i Sundsvall för att behandla unga tjejer som skadar sig själva. Men den vetenskapliga grunden till metoderna saknas, enligt en ledande expert i ämnet.

- Inneliggande vård är sällan bra lösning för de här patienterna. Det kan vara en lösning när ingenting annat fungerar, men särskilt lyckat tror jag inte det är, säger Göran Rydén, professor i psykiatri och sektionschef vid affektiva enheten vid Karolinska Institutet i Stockholm.

Tvångshandskar användes vid Sidsjöns mentalsjukhus på 1940-talet, föregångaren till dagens Rättpsykiatriska klinik. Och handskarna används fortfarande, om än enbart i just Sundsvall. Enligt Göran Rydén är tvångshandskar inte en etablerad behandlingsform.

- Nej, jag blev väldigt förvånad när jag hörde det. Och det som är lite intressant är att forskningsstödet för sådana här åtgärder är väldigt begränsat, säger han.

Antalet unga människor mellan 16 och 24 år som behandlas inom slutenvården för olika ångestsyndrom har mer än fördubblats de senaste tio åren. De som vårdas på Rättspsykiatriska kliniken i Sundsvall behandlas med vad som kallas "kärleksfull cynism" och "aktivt ointresse". Inte heller det är termer som används inom psykiatri.

Inom kognitiv beteendeterapi finns en tanke om att man undviker inlärning av oönskade beteenden genom att inte uppmuntra eller uppmärksamma. Men Göran Rydén talar hellre om "aktivt intresse" för beteenden hos patienten som är sunda och som man vill uppmuntra.

Dela artikel:

 
 
wast3d

wast3d

2 april 2009 21:06

Lagt upp alla länkar om Er på min blogg. Om tvångstankar.. jag menar tvångshandskar! *haha*

puss och kram min käraste bitch :)

http://wast3d.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 3 maj 2009 19:31

Jag har rond imorgon den 4/5 09.   Jag ska be om permission föjande dagar.   18-19 maj. 9-12 juni 18-25 juni, familjen till mig, perm och övernatting med dom.  3-6 juli 15-20 juli. 31 juli-5 aug. 13-18 aug. 28 aug- 7sep   18 sep- 18 okt LÅNG permis. ...

Av Anna - 3 maj 2009 19:15

Jag ska den 4 maj träffa den nya läkaren. Jag ska be om följande:   * Längre ute vistelse själv. * Vem skriver intyg om gönt kort. * Vem skriver intyg ang färdtjänst. * Vem skriver intyg så att jag ev kan få tillbaka mitt körkort. * Kvälls perm 13 ma...

Av Anna - 3 maj 2009 19:01

Vem bestämer när jag är redo att flytta hem? Är det jag eller läkarna eller vi tillsammans. Just nu känns det som om att vi vill olika saker. Det värkar som att det beror på vem man har som kontakt person, och hur gamla dom är. Min KP är väldigt brom...

Av Anna - 2 maj 2009 17:22

Mannen i mitt liv är P, han är så viktig. Han har alltid stöttat mig i mina val. Nu börjar jag att ifråga sätta honom, vad är det som händer med mig. Kan det vara så att jag börjar se verkligheten så som andra ser den och inte från den sjuka sidan. Ä...

RPK

Av Anna - 23 april 2009 11:21

Jag har nu haft vårdplanering här i sundsvall. Jag vet nu att jag blir kvar i detta helvete över sommaren. Jag kommer att få mer utevistelse själv, men jag måste ha ett mål med att vara ute i mer än en timme åtgången. Jag ska också börja studera på k...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards